Lisanne: de ontwerpster van de Peaks app

Lisanne met een potlood

Hoe Peaks aan zijn duidelijke en kleurrijke stijl komt? Lisanne! Als kind droomde ze ervan om schrijver te worden. Toch belandde ze op de Utrechtse Hogeschool bij de opleiding Digitale Communicatie. Daarna ging ze meteen aan het werk. Het laatste project dat ze bij haar vorige baan deed, was de boekingstool voor NS Internationaal (volgens Google een van de meest gebruikersvriendelijke Nederlandse travel websites van 2017!). Nu ontwerpt ze bij Peaks de makkelijkste en mooiste beleggingsapp van de wereld. Hoe doet ze dat?

Boterhammen
“Anderhalf jaar geleden begon ik bij Peaks. Toen was er nog geen huisstijl, wel al een idee voor een richting: iets dat ook jonge mensen en vrouwen aanspreekt en iets begrijpelijks. Het eerste idee was om beleggen uit te leggen met alledaagse dingen. Om in plaats van moeilijke beleggingsgrafieken met alleen cijfertjes, grafieken te maken van dingen die je kunt kopen met je pinpas. En toen bedacht ik dat het eigenlijk wel grappig is om beleggen een beetje letterlijk nemen, vandaar de foto’s van boterhammen.”

De kleuren van Peaks
“Voor de fotografie hebben we Michiel Spijkers gevraagd, hij werkt veel met gekleurde achtergronden. Kleur laat het geheel toegankelijk aanvoelen en dat is wat Peaks moet zijn: toegankelijk. Peaks wil graag beleggen voor iedereen mogelijk maken, dat moet je dan ook uitstralen. Ik denk dat dat is gelukt.”

Een app is nooit af
“Peakers geven feedback over dingen die onduidelijk zijn of functionaliteiten die ze missen. En soms zijn er dingen waarvan we zelf denken dat het leuk zou zijn voor onze klanten. Daarnaast veranderen er dingen in hoe mensen apps gebruiken. De digitale wereld is een wereld die heel snel gaat. Dus als die kleuren of de interface straks heel erg outdated zijn, gooien we het gewoon om!”

Meer dan kleurtjes uitzoeken
“De kleuren en foto’s zijn de dingen die iedereen ziet, voor mij is het eigenlijk maar een klein deel van wat ik doe. Mijn functietitel is ‘user experience designer’. Experience designers houden zich veel bezig met hoe de app in elkaar zit. Het is belangrijk dat Peakers snel kunnen vinden wat ze zoeken en dat relevante informatie vooraan staat.
Niet alle ontwerpers praten met de gebruikers over hun product. Ik wel. Heel graag zelfs! Het is belangrijk om rechtstreeks van Peakers te horen hoe zij de app gebruiken. Je kan jezelf toch geen user experience designer noemen als je niet weet wat de user experience is?”

Beleggen laagdrempelig maken
“Wat ik heel cool vind, is dat het gelukt is om iets te maken dat mensen aanspreekt, waarvan mensen zeggen dat ze het gebruiksvriendelijk vinden. Peaks is niet alleen simpel in het gebruik, maar brengt ook een bepaalde emotie over. Het doel van het ontwerp is beleggen laagdrempelig maken, en als ik de gebruikers er zo over hoor is dat goed gelukt.”

Een oproepje!
“Lieve lezer, wil jij jouw beleggings-ervaring met Peaks delen? Stuur mij dan een mailtje! Alle ideeën en ervaringen zijn welkom! Laat je vooral niet tegenhouden als je denkt dat je een slecht idee hebt, want in ieder slecht idee schuilt een goed idee.”